måndag 10 februari 2020

Mot Zambia


När klockan ringde 05 vart jag först lite sur och tänkte, vem fan har ställt larm såhär tidigt, men sen insåg jag att det var ju jag själv för att jag var matlag denna dag. Typiskt! Morgonen blev mycket bättre av att jag fick sen en otrolig soluppgång över Malawisjön. 


Sedan gjorde vi det vi är näst bäst på, nämligen åka buss. (Det vi är bäst på är att dricka öl!) Vi åkte igenom en nationalpark där vi fick en skymt av elefanter riktigt nära bussen faktiskt.


Vid lunchstoppet kom en hel by och tittade på oss när vi lagade mat, dom fick våra rester sen vilket kändes väldigt bra. Det mesta av våra rester ger vi bort till t.ex. nattvakter på parkeringar och sånt.


Vi tog oss sedan över gränsen till Zambia som gick smidigare än gränsen till Malawi.


Såfort vi kom till Zambia märkte man direkt skillnad på att det är ett rikare land. Det fanns gatlyktor, bara en sån sak! Även massor av ”riktiga affärer”. Vi stannade och gjorde middag strax utanför chipata,

när vi var påväg igen och hade kommit ca 10 minuter blev vi ifattkörda av polisen som informerade oss om att bussarna inte fick köra efter klockan 21. Så vi fick informationen om att vi fick vända och sova på en camping en bit bort. Sen tog det bara någon minut innan dom ändrade sig igen och vi fick köra. Vi kom fram till campingen strax efter 23 och då var det bara läggdags på en gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kapstaden & Stellenbosch

Den enda heldagen vi egentligen spenderade i Kapstaden hade bittra Kapstadshanna bokat in tatueringstid för att slippa gå på sightseeing. Dä...