måndag 10 februari 2020

Victoriafallen

Första dagen i Victoriafallen hängde vi vid bron där alla hoppaktiviteter är, jag, Malin & Ida hade bokat zipline så vi gjorde det och hann färdigt innan vårat gäng hade börjat hoppa bungeejump och swing. Sen stod vi vid bron och beundrade våra vänner. Jag har umgåtts med tanken att hoppa bungeejump egentligen hela hösten, men verkligen inte trott att jag skulle känna att jag behövde göra det. Men när jag stod där och såg alla och framförallt deras adrenalin blev jag så sugen.


Men just då hade jag inte tid för jag skulle på helikoptertur över fallen. Det var fantastiskt vacker att se vattenfallen från ovan. På kvällen blev det lite drinkande.


Natten var inte den bästa och när jag vaknade på morgonen var det dags för rafting. Såfort vi klev ur bussen började det ösregna, så vi fick stå på vägen ner och vänta på att det skulle ge sig. Sen fick vi klättra genom vattenfall på vägen ner, jag trodde jag skulle dö flera gånger om och kände bara att universum gav mig massor av tecken att inte göra detta. Men in i båten kom jag tillslut och då vrickade jag foten när vi skulle öva på att slänga oss ner i båten. Sen i tredje forsen ramlade jag av båten och hamnade under båten, det var bland de hemskaste upplevelserna jag varit med om för jag hittade verkligen inte upp. Tillslut kom jag upp till ytan iallafall, sedan spenderade jag större delen av turen nere i båten. Sista tre forsarna vågade jag mig iallafall upp på kanten för att paddla med lite. Klättringen upp igen med vrickad fot ska vi inte ens prata om och när jag kom upp, satte mig och drack en cola och Johannes kom emot mig bröt jag helt ihop. 


Kvällen bjöd sedan på en sunsetcruise med fri bar, något jag verkligen sett framemot men inte riktigt kunde glädjas av. Jag hängde med iallafall och under kvällen började det kännas lite bättre. 


Sista dagen i Victoriafallen hade jag och suss bokat in ett hopp från bron!! Vi skulle egentligen åka på morgonen men det har regnat varje morgon och spruckit upp på eftermiddagen så vi flyttade fram det. Åt en jättegod frukost och sedan hängde vi lite på campingen innan det var dags. Då började det såklart att ösregna, vi fick stå och vänta ett tag men sen fick vi tillslut hoppa. Jag skulle egentligen hoppa bungeejump men vägde för mycket för min skostorlek (ett komplex jag inte haft tidigare men nu har...) så jag fick göra en swing istället, jag tvivlade ett tag men sen bestämde jag mig för att göra det och herreguuuuuuud vilken grej. Går inte ens att förklara med ord.. Jag kan bara säga att jag är sååå glad att jag gjorde det. Helt hög på livet var det sen avskedsmiddag för de som tyvärr lämnar oss imorgon, och välkomstmiddag för de nya som kom här om dagen. 


Imorgon fortsätter resan mot Botswana och Elephant sands. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kapstaden & Stellenbosch

Den enda heldagen vi egentligen spenderade i Kapstaden hade bittra Kapstadshanna bokat in tatueringstid för att slippa gå på sightseeing. Dä...