torsdag 13 december 2018

Lima

Igår var det dags för ännu en bussdag mot Lima, förmiddagen var lugn men när vi hade ca 2,5 h kvar till vårat hostel var det dags för bussfest premiär på Pelle-bussen. Tricket med bussfest är att man ska dricka stark alkohol men lite, så man slipper stanna på kisspaus hela tiden. Detta är dock något som visar sig vara väldigt farligt.

Framme i Lima checkade vi in på vårat hostel, så skönt att faktiskt bo i ett rum och ha toalett som bara delas med 4 andra istället för 37 personer. När vi hade checkat in gick vi ett stort gäng för att äta då Tobias fyllde år, vi åt god mat och dansade sedan loss innan det var läggdags!

Idag mår vi som vi förtjänar, men har varit ute en stund i Parque del Amor och ätit lite lunch med utsikt över alla surfare. Nu tar vi igen oss lite på hotellrummet innan det är dags att utforska de andra delarna av Lima. Vi bor i Miraflores som är ett av de rika områdena i Lima, som i alla dessa storstäder är det enorma kontraster mellan fattiga och rika och vi åkte igenom stora kåkstäder påvägen hit. Man blir verkligen tacksam när man inser hur bra vi har det i Sverige.

Efter vår powernap tog vi taxin till down town och sedan till ett område som heter Barranco, det är ett bohemiskt område med massor av konstnärer, väggmålningar och mysiga caféer, tyvärr hade vi inte så mycket tid där och nu i efterhand hade jag gärna spenderat hela dagen i det området.

På kvällen åkte vi till Parque de la Reservada som är en park med massor av fontäner och en vattenshow. Det var verkligen så mysigt och fint där. Jag & Sara har inte mått så bra idag så det var skönt att få avsluta dagen på topp! Dessutom hade dom Larven som berg-& dalbana som jag & Anna åkte. Lätt en av höjdpunkterna idag!

Vi har intensiva dagar nu där vi ofta har mellan en till en och en halv dag på ett ställe och långa bussdagar på ca 12-13 h för att ta oss ner längs den peruanska kusten. Som tur är har jag fantastiska människor runt mig, och resandet är ju en ganska stor del av själva grejen med rosa bussarna. Imorgon får vi iallafall sovmorgon och har en relativt kort bussdag, nu ska vi ner mot Paracas och sedan Nazca.