lördag 15 december 2018

Försenat luciafirande & Paracas

Igår kom vi fram till Paracas & möttes av den glada nyheten att vi bor på bakgården på ett hotell med pool så hela eftermiddagen spenderades vid poolen. Därefter hade våran matansvarig Ellinor kokat glögg, fixat pepparkakor och skumtomtar och peruansk julkaka, vi klädde oss i de mest lucialika kläder vi hade och de som hade tomteluvor hade dom, vi andra fick sno lite glitter från Majabussen som är julpyntad. Vårat julpyntscrew i Pelle har inte varit riktigt lika förutseende och kreativa, men detta var en del av vår kupp att sno julpyntet från Maja. Sedan hade vi ett improviserat luciatåg med Conny som lucia, aldrig har väl något så vackert skådats!

Imorse var det dags att göra frukost och vid 9-tiden åkte vi ut med en båt till Ballestaöarna, också kallat ”fattigmansgalapagos”. På vägen dit fick vi också se en geoglyf i samma stil som nascalinjerna som kallas kandelabern. Därefter fortsatte turen ut och vi som hamnade längst bak i båten skulle definitivt haft regnjacka, för vi blev totaldränkta av vågorna, men det var riktigt kul. Vid Ballestaöarna som är ett naturreservat finns det 1000-tals fåglar, pingviner & sjölejon och det var så häftig natur. Verkligen värt en utflykt för oss som inte var med på Galapagos!

När vi kom tillbaka spenderades eftermiddagen med lite härligt poolhäng innan det var dags för middag.

Nu ligger jag här under myggnätet med en superbra bok som jag knappt kan slita mig ifrån. Det finns verkligen ingen bättre känsla än att sova på busstaket!