fredag 21 december 2018

Nasca

(Tyvärr har min app som jag bloggar med bestämt sig för att jag inte får ladda upp några bilder så det blir ännu ett bildlöst inlägg. För att se lite bilder så finns det på min Instagram!)

I Nasca valde jag att ha en lugn dag då att flyga över Nascalinjerna inte lockade mig. Jag tycker att det är ett häftigt fenomen oavsett av vilken anledning de är där men jag kände mig inte sugen att lägga ut massa pengar på det när det finns andra saker jag hellre vill göra längre fram på resan. 

Hur som helst hade vi en lugn morgon där vi som var kvar hjälptes åt att göra frukost åt de som kom tillbaka från flygturen. Sedan åkte vi till stan för att shoppa lite inför kvällen, då vi tyckte att vi gjorde ett så bra jobb firade vi med lite bubbellunch vid poolen när vi kom tillbaka, sedan spenderades största delen av dagen där innan det var dags för Pink Party, Rosa bussarnas temafest där alla ska klä sig i något rosa. Vi körde lite lekar, åt tacos & satte oss vid en lägereld och sjöng och prata. Pink festerna brukar enligt ryktena vara ganska vilda, men många av oss mår inte helt 100 i kroppen och sedan hade en lång och påfrestande bussdag dagen efter, så det blev en väldigt lugn fest. 

Den 19/12 började färden mot bergen med Cusco som mål. På morgonen fick vi varsin ballong att blåsa upp, sedan hade vi tävling och den ballong som sprack först vann. Det var min ballong som sprack först och jag blev så glad! Ballongerna skulle symbolisera vad som händer med våra organ på de höjderna vi kommer ta oss över idag. Det är små slingriga vägar och så fort man kommer upp känner man att man blir andfådd av minsta ansträngning och väldigt kissnödig! 


Det som är det häftigaste med att resa med bussarna är att man får se växlingen av landskap, från gröna berg i Ecuador, stora bananplantager, öken så långt ögat kan nå och nu ett dramatiskt bergslandskap med lamor & alpackor och byar med ursprungsbefolkning. 


Vid 20 tiden stannade vi till vid en liten kiosk för att fråga om vi fick låna deras uppfart för att laga mat, då öppnade de upp hela sin restaurang så vi fick laga mat & äta där inne, och så kom deras familj med barn och lekte med oss. Alla människor vi mött hittils har varit så snälla och hjälpsamma att vi har fått använda deras parkeringsplatser osv. för att sova eller laga mat! 

Sedan sov vi på en mack med tidernas äckligaste toalett & en tupp som gal från klockan tre på morgonen. Det var inte jätteglada miner på morgonen när vi vaknade. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kapstaden & Stellenbosch

Den enda heldagen vi egentligen spenderade i Kapstaden hade bittra Kapstadshanna bokat in tatueringstid för att slippa gå på sightseeing. Dä...