torsdag 6 december 2018

Djungeltrip dag 2 

Vi vaknade till liv i våra våningssängar av tuppen kl 05.45, kl. 07.45 var det dags för avfärd mot en kakaofarm där vi blev serverade frukost, vi fick vara med och skala kakaobönor och mala dom till våran egna varma choklad, till det fick vi också fruktsallad, yukkatortilla och kokt ägg. Det var en helt fantastisk frukost efter en natt i djungeln. 


Sedan fick vi transport tillbaka till den restaurang som blev vår stammisrestaurang under de här dagarna och gick ut på vandring till ett vattenfall, idag var det en ganska tuff vandring med mycket gegga och mycket uppåt & nedför, när vi närmade oss vattenfallet fick vi också vada i vattnet som nådde ungefär upp i höfthöjd, det var garanterat dagens höjdpunkt. 

På vandringen tillbaka till restaurangen lessnade jag ur, vi tog en genväg så våran guide machetade sig igenom gräset ner för ett lerigt berg, jag ramlade både en och två gånger, dessutom förde jag handen genom ett spindelnät där det satt en jättestor och äcklig spindel! Lunchen serverades på restaurangen och en kall öl har väl aldrig smakat så bra.


Det var verkligen en upplevelse att spendera en natt i djungeln och jag är väldigt stolt över mig själv som gjorde detta trots min rädsla för spindlar, jag gick till och med fram till en stor spindel i vårat camp för att titta närmare på den. Spindeln på vandringen hade jag ju dock gärna varit utan. 


Det är också en fantastisk känsla att sitta svettig, geggig, med flottigt hår och utan internet och njuta av gemenskap med nya vänner utan att bry sig ett dugg! Så befriande.

När vi kom fram till Baños igen tog våran guide från regnskogen med oss upp till Casa del Arbol som ett träd med två stora gungor där man gungar ut för ett stup, sedan åkte vi till himmelscaféet där man hade utkik över hela staden i kvällens ljus. Efter det var det dags för middag och kanske tidernas godaste pizza, om det var pga två dagar av vandring i djungeln, eller om det faktiskt var tidernas godaste pizza kommer vi nog aldrig få veta. 


Inatt hade jag min premiärsömn på busstaket och jag har sovit som en prinsessa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kapstaden & Stellenbosch

Den enda heldagen vi egentligen spenderade i Kapstaden hade bittra Kapstadshanna bokat in tatueringstid för att slippa gå på sightseeing. Dä...