torsdag 6 december 2018

Baños & djungeltrip dag 1

Dagen startade tidigt då jag var med i matlaget och skulle göra frukost. Det blev lite stressigt eftersom vi skulle hinna packa iordning inför djungelturen som vi skulle åka på. 


Vi var ett tappert gäng på 14 personer som skulle övernatta i djungeln. Turen började med ett stopp vid en utsiktsplats där vi såg ett känt vattenfall här i Baños, Pailon del Diablo.


Sedan fortsatte vi till ett wildlife rescue center där miljöministeriet och polisen samarbetade för att rehabilitera djur som t.ex. varit på cirkus, folk haft som husdjur eller försökt smuggla. Det fanns allt ifrån massa fåglar till Leoparder. Tyvärr kan inte alla djur på detta rescue center återgå till det vilda, men då försöker man avla på dom så att man kan släppa ut deras avkommor i naturen. Jag har väldigt delade känslor till sådana här ställen, men jag vill ändå tro att människan vill gott och just detta ställe var ganska litet och väldigt oturistigt. 



Därefter fortsatte turen till en resturang där det bjöds på mat från folket som bor här ute i djungeln, kokad fisk i bananblad. Supergod fisk! När vi hade mat i magen åkte vi till djungeln, och där fick vi byta om till gummistövlar och promenera i ca 1,5 h till ett vattenfall igenom djungeln, vi fick vada genom vattendrag och gegga och ingen var torr när vi kom fram till vattenfallet. Det doppet var iallafall gött efterlängtat eftersom det är 90% luftfuktighet här. 



Efter detta åkte vi snabbt till en liten kommun där vi snabbt fick besöka någon liten hydda innan det var dags för att åka kanot i floden. Jag fick sitta längst fram i kanoten som var någon slags hemmagjord variant, det vatten vi åkte i räknas också som klass 2 i rafting. Det var verkligen en fantastisk upplevelse att sitta längst fram i en kanot när djungeln breder ut sig på bägge sidor och ljudet från alla fåglar och insekter. Det började även skymma och vi hann precis fram innan det blev mörkt. Middag fick vi äta på samma resturang innan det var dags för att ta oss till lodgen där vi skulle spendera natten och även ta en nattur i djungeln.

Jag försökte verkligen följa med och mina fina medresenärer peppade mig så jag började gå, men efter ca 15 m möter vi en stor spindel och bara vetskapen att vi ska gå i samma terräng som under dagen men med endast pannlampa och en guide som vill visa oss spindlar kände jag att jag inte skulle njuta av turen så jag bestämde mig för att gå tillbaka till huset.

Vi bodde i ett trähus som var upphöjt från marken i våningssängar med stora glipor i väggarna, bara det kändes som äventyr nog för mig, dessutom hann jag se några grodor och små små schäfervalpar innan jag vände så jag var nöjd med den utmaningen! När de andra kom tillbaka sa dom att det var tur att jag inte följde med för det hade varit många och stora spindlar längs vägen, inklusive en tarantella så jag är väääldigt nöjd över mitt beslut att stanna i lodgen!


Det var iallafall något magiskt med att ligga där i mörkret med endast insekter och fåglar som låter omkring en och vetskapen att man är i porten till Amazonas. Jag får nästan nypa mig själv för att fatta att det är sant! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kapstaden & Stellenbosch

Den enda heldagen vi egentligen spenderade i Kapstaden hade bittra Kapstadshanna bokat in tatueringstid för att slippa gå på sightseeing. Dä...