söndag 19 januari 2020

Masai mara dag 3

Så kom en av dagarna jag sett framemot mest. Luftballong över Masai mara i soluppgången. Vägen till ballongen var skumpig, precis som alla andra vägar varit i Masai mara, men tillslut kom vi fram, lite senare än väntat. Vi fick ta plats i ballongen och fick flyga över savannen i ungefär 1 timme. Vi fick se lejon, giraffer, bufflar och massor av olika antiloper. Vid vissa tillfällen fick vi gå långt ner med ballongen så vi som susade över savannen igenom antilopflockar.

När vi landade hade som dukat upp champangefrukost med en ordentlig frukost och fri champagne. Vår servitör kom innan man ens hann dricka upp och fyllde på glasen. En helt surrealistisk känsla att sitta på savannen på morgonen och dricka champagne.

Denna upplevelse var verkligen 1000 gånger häftigare än vad jag hade föreställt mig!

Sedan satte vi oss i den skumpiga bussen igen och påbörjade vår resa till Nairobi. Pågrund av ett missförstånd åt vi aldrig brunchen som serverades när vi var tillbaka på campet, men våran guide fixade så att våran buss fick stanna på ett litet ställe längs vägen och äta. Här bjöds vi på den godaste maten hittils sen vi kom hit, ris, linsgryta och kyckling med det absolut godaste chapatibrödet hittils.

När vi stod på parkeringen kom det fram två män som ville växla svenska pengar med Björn, det var en så himla komisk situation att hela detta missförstånd ledde till allt detta.

På vägen såg vi även en bil med majskolvar som hade vält och längs hela vägen satt babianer och åt majs. En av babianerna satt också och slickade coca cola från marken som hade läckt ut en flaska.

När det var ca 4 mil kvar till Nairobi fastnade vi i en enorm bilkö, bilarna gick åt alla håll, vi körde i diket, tog genvägar som var helt onödiga. Stämningen var dock på topp i våran bil och vi skrattade gott åt alla absurda saker som hände.

Vi kom fram lagom till middag som vi blev bjudna på från vårat camp, sen fanns det riktigt trevliga duschar och Wi-Fi så alla satt i princip och uppdaterade hem efter 3-4 dagar utan internet.