söndag 19 januari 2020

Masai mara dag 2

 

Att vara på semester i Afrika betyder tidiga mornar, det är en sak som är säker. Imorse ringde klockan på 05 och det var avfärd till safariparken. Bland det första vi fick se denna dagen var ett stort gäng hyenor en sjakal och ett lejon, därefter följde elefanter, ännu ett lejon och tillslut stötte vi på en lejonhona med sex små ungar. Bussen jag satt i hamnade i ett superläge och när jag ser bilderna kan jag knappt tro att det är sant. På morgonen funkade inte våran buss så vi fick hoppa in i en annan buss och det var riktigt trevligt att få chansen att lära känna några av de andra lite bättre, men vid en kisspaus var vår buss redo igen och vi fick byta över.


I vår buss var vi 5 personer och när jag gick över till den andra var vi 7, så det var riktigt härligt att få komma tillbaka till sin buss och få utrymme. 


Efter lejonhonan stötte vi på ett gäng giraffer & babianer, men efter det var det ganska tomt på djur. Vi åt lunch vid en flod där vi även fick gå på promenad med några rangers längs floden. Där fanns det flodhästar och krokodiler och äntligen fick vi se en bjässe till flodhäst på land. 


Efter lunchen åkte vi tillbaka och fick besöka en Masaiby. Där fick vi se lite dans igen och även följa med runt i byn och se hur de bor. Jag fick gå själv med hövdingen till ett av hans hus och jag blev lite ställd så typ det enda jag lyckades fråga var hur många lejon han hade dödat... Det kom dessutom en regnskur så jag satt fast hos den där hövdingen i cirka 20 minuter. Som tur är var han ganska bra på engelska men min smalltalk förmåga var begränsad när jag satt ensam med en masaihövding. 


Kvällen avslutades med häng på campet och lite middag, sedan blev det ännu ett tidigt sänggående. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kapstaden & Stellenbosch

Den enda heldagen vi egentligen spenderade i Kapstaden hade bittra Kapstadshanna bokat in tatueringstid för att slippa gå på sightseeing. Dä...