fredag 11 januari 2019

Salta

Vi anlände till Salta runt 19 tiden på kvällen och gjorde oss iordning för att gå ut på stan och leta efter uttagsautomat, något som visade sig vara lättare sagt än gjort. Tillslut hittade vi en uttagsautomat och ca 20-30 min senare hade vi äntligen våra pesos. 

Humöret var inte på topp i gänget men vi hittade tillslut en restaurang och fick i oss lite mat och vin, kvällen slutade med att vi var några som gick till en bar och drack lite drinkar på happy hour. Det blev en sen kväll och när klockan ringde på morgonen och Elin fick ligga kvar och ha sovmorgon var jag bra avundsjuk.

På dagens agenda stod Rafting. Det var första gången för mig och efter en lång biltur var vi framme vid forsen där vi fick en snabb genomgång. Jag hamnade i ett dream team med Linda, Johan, Märtha, Peter och Johannes. Vi var riktigt synkade och turen gick superbra, det var level 3 rafting vilket är en väldigt lugn form, för mig som aldrig provat förut tyckte jag att det var perfekt. Det var dessutom supervacker natur att njuta av och vi fick se färgade berg, dinosauriefossiler och 1000-tals fjärilar som bara är där 10 dagar om året. 

Efter raftingen väntades grillbuffé och det var äntligen dags att prova det legendariska argentinska köttet. Jag kan inte säga mer än att det levde upp till sitt rykte och jag tror att ska man äta det köttet ska man göra det sådär, direkt från grillen ute i trevligt sällskap. 

När jag kom hem hade mina kära vänner bokat ett annat hotell som vi flyttade in i för lite lyxkänsla, jag tog mig dit och sedan gick vi ut för att äta lite mexikansk mat, fantatsiskt gott. Vi avslutade sedan kvällen på bargatan. 

Sista dagen i Salta visade sig bli en dag som seglade rakt in på topplistan över dagar under resan. Det var dags för ridning, något jag verkligen hade sett framemot. Jag fick en jättelugn och snäll häst som nästan var lite för seg, men det var en lugn tur med mestadels skritt och titta på naturen och alla de andra som var nybörjare, det var fantastiskt att se hur de som hade varit lite nervösa och rädda satt i sadeln som att dom aldrig gjort annat. I slutet av turen var det dags att få galoppera, min häst som hade varit så trög och långsam tänkte jag att det skulle gå hur bra som helst, guiden följde med och vi satte fart i galopp och jäklar vad det gick, jag hann inte tänka utan det var bara att hålla i sig, njuta av farten och hoppas att allt skulle gå bra. Det gjorde det och när jag kom tillbaka till gruppen exploderade jag i känslor. 

När vi kom tillbaka till gården var det dags för buffé igen, och om gårdagens buffé var bra var det inget emot dagens. Alla tillbehör och köttet smakade helt fantastiskt, dessutom fick vi dricka obegränsat med vin, vilket vi gjorde till kl 16 när sista taxin kom och hämtade oss fem som var kvar. Jag fick sitta i Elins knä och slänga mig ner så fort det var poliskontroll. 

När vi kom hem igen hade vi förfest på hotellet med en del av de som var med på ridningen, ganska sent gick vi till en annan bra köttrestaurang och som de tidigare kvällarna avslutades kvällen på bargatan. Det blev en väldigt sen kväll och två timmars sömn för mig, som tur är hade vi bussdag och jag kunde få en säng så jag sov hela dagen till kl. 14.

Nu är vi påväg från Argentina till Paraguay där det endast blir en snabbvisit i deras huvudstad. Salta var helt fantastiskt med vacker natur, fin lagom stor stad, god mat och vackra människor, jag känner mig absolut inte färdig med Argentina och kommer komma tillbaka! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kapstaden & Stellenbosch

Den enda heldagen vi egentligen spenderade i Kapstaden hade bittra Kapstadshanna bokat in tatueringstid för att slippa gå på sightseeing. Dä...