torsdag 3 januari 2019

Dödens väg och nyårsafton

Vi kom fram till La Paz på eftermiddagen och vårat mål var att åka och kolla efter lite fina kläder till nyårsafton, så vi hoppade in i taxi och tog oss till ett köpcentrum, det började bra med två bra smink & parfym affärer, men det var ungefär det som fanns... besvikna blev vi men vi gick till hard rock café och drack lite drinkar och åt mat. 


På nyårsaftons morgon var det dags för en av de saker många av oss sett framemot med skräckblandad förtjusning, att cykla dödens väg. Dödens väg räknas som världens näst farligaste väg och innan det byggdes en ny väg dog ca 100 personer om året, även en del cyklister stryker med då det på vissa ställen är väldigt snäva svängar med stup som sträcker sig ner längre än man kan se. 

Hela vägen vi cyklade var på ungefär 6 mil från 4700 möh till (kolla upp) 


Första biten var asfalterad och då kände jag mig riktigt hemma, men sen när vi väl kom till dödens väg så är det en grusväg med väldigt stora stenar, jag har aldrig cyklat mountainbike förut så jag tyckte det var svårt att släppa kontrollen och låta cykeln göra jobbet, men jag tog mig ner iallafall och jag var så stolt över mig själv. Det var en otroligt vacker väg med vattenfall och fina utsikter. 


På kvällen blev vi bjudna på middag av hotellet. En svensk tjej är gift med hotellägarens son och äger ett café bredvid hotellet och maten var såå god! Det bjöds bland annat på lamaköttbullar vilket smakade jättebra. Jag var väldigt trött efter dödens väg och trots tappra försök kom jag aldrig in i partymode men vi gick ner på torget för att kolla på fyrverkerier och krama in det nya året och vid ett tiden gick jag hem och la mig. Ändå väldigt nöjd över vad årets sista dag hade haft att erbjuda. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kapstaden & Stellenbosch

Den enda heldagen vi egentligen spenderade i Kapstaden hade bittra Kapstadshanna bokat in tatueringstid för att slippa gå på sightseeing. Dä...